Geschreven door Elise Vervloessem
  13-02-2018

“Uren heb je besteed om al jouw positieve eigenschappen en competenties mooi in de verf te zetten op jouw curriculum vitae. Het resultaat is een echte Picasso. Daarnaast heeft het je bloed, zweet en tranen gekost om de meest overtuigende motivatiebrief te schrijven. Je weet nu al dat die droomjob de jouwe wordt! 

Je recruiter deelt jouw enthousiasme maar besluit nog snel even jouw sociale media te checken.  Je Facebook-profiel heeft veel weg van een reclamepagina van AB-Inbev en jouw Twitter-profiel lijkt wel op een gedigitaliseerde versie van de klaagmuur in Jeruzalem. Je kunt het verdict al wel raden?”

Sociale media zijn onontbeerlijk in het sollicitatieproces vandaag de dag. Velen zullen al zijn doodgeslagen met wat je niet op je sociale media mag plaatsen, maar weet je al hoe sociale media jou kan helpen? Solliciteren op zich is al geen gemakkelijke taak, maar door de juiste aanpassingen kan je er echt je visitekaartje van maken. En natuurlijk staat daar een functie als bijlesgever bij Studant ook mooi op. 

1. Wees professioneel

Jouw digitale voetafdruk is onuitwisbaar, dus waarom zou je dan zelf niet bepalen wat anderen vinden? Google jezelf een keer en kijk wat je zoekresultaten zijn. Misschien is dat oude Netlog-profiel niet ideaal, verwijder het dan ook. Zorg ervoor dat LinkedIn in een van je topresultaten terecht komt en dat je LinkedIn op punt staat. Dat verhoogt je kansen om opgemerkt te worden door bedrijven.

2. Laat je persoonlijkheid zien

Dat sociale media gebruikt kan worden als personal branding is alom bekend, maak er dan ook gebruik van. Zorg ervoor dat je sociale media consistent en authentiek zijn. LinkedIn is de ideale omgeving voor je professionele identiteit, maar ook hier kan je persoonlijkheid laten zien. Zo kan je jouw titel in plaats van klassieke “Student” veranderen naar “Zoekend naar …”. Zo laat je duidelijk merken dat je naar de arbeidsmarkt wil en val je meteen op.

3. Privacy is key!

Je wil niet dat potentiële werkgevers jouw exuberante feestjes nog eens nabeleven met expliciete foto’s. Scherm daarom je Facebook af en bepaal wie wat mag zien! Je hoeft natuurlijk niet alles te verbeteren,  integendeel. Vul de relevante informatie en vermeld naast je school ook je interesses en werkervaring.  Doe dit zowel op Facebook als op LinkedIn, zo behoud je de consistentie over jouw profielen. 

4. Twitter als netwerkingstool

Twitter is ook een zeer nuttige netwerkingstool. Naast jouw grappige vrienden kan je ook droombedrijven volgen en aanspreken. Zo blijf je op de hoogte van al de recente verwikkelingen en kan je waar mogelijk ook in dialoog treden met je potentiële toekomstige werkgevers. 

5. Werkervaring is onontbeerlijk

Iedere werkgever zoekt mensen met ervaring, maar hoe doe je nu ervaring op tijdens je studententijd? Het belangrijkste is dat je kiest voor studentenjobs die jou interesseren en waar jij iets bijleert. Werkgevers kijken voornamelijk naar competenties en skills die je verworven hebt. Zo staat bijvoorbeeld bijlesgever bij Studant vzw heel goed op curriculum vitae en sociale media.

Een begeleider toont dat hij of zij geduldig is, sociaal geëngageerd is en kennis kan overdragen, iets wat later in het bedrijfsleven ook zeker van pas komt. Daarnaast moet je wel een kei zijn in bepaalde vakgebieden en kan je de moeilijkste zaken op een eenvoudige manier uitleggen. 

Wil jij ook zo’n schitterende werkervaring op jouw CV? Solliciteer dan snel en maak deel uit van ons enthousiast en gemotiveerd begeleidersteam. Weet je niet of je in aanmerking komt, lees dan eerst even deze blogpost over begeleider worden bij Studant.